Röda Rummets Johan Örestig tipsar om några poddar där den radikala vänstern söker formulera ett utopiskt tänkande för vår tid.
I mörka tider är behovet av utopier skriande. De är påminnelser om att det som är nu inte är nödvändigt eller här för evigt. När klimatförändringarnas, artutrotningens och folkmordets skuggor faller över alla försök att tänka sig framtiden så blir frågan både akutare och svårare. När världen brinner är risken att fantastiska visioner om en ljus framtid framstår som provocerande naiva snarare än inspirerande. Det ”sunda förnuftet” säger snarare att framtiden, av allt att döma, blir eländigare, fattigare och farligare än nuet.
Trots, eller kanske på grund av, detta sker ett uppsving för det utopiska tänkandet inom vänstern och en central arena där dessa diskussioner förs är i podcast-världen.
Revolutionary Left Radio
Everyday Utopia: Egalitarianism, Human Nature and the Good Life
Revolutionary Left Radio är en amerikansk podcast där aktivister, forskare och författare bjuds in till samtal kring en lång rad teman, från meditation till gerillarörelsers historia och Spinozas filosofi. Podden leds av Bret O´Shea, som ofta är en lysande samtalspartner som gör gedigen research inför avsnitten. Det ska dock sägas att ibland så slår hans öppenhet för nya idéer över i naivitet och gör att gäster med milt uttryckt märkliga idéer får stå oemotsagda. Ett av de mest intressanta avsnitten jag lyssnat på är en intervju med antropologen Kristen R. Ghodsee som kretsar kring hennes bok Everyday Utopia. Utopiskt tänkande bygger ibland på försök att teckna en annan värld på ett oskrivet blad, där fantasin ges maximalt utrymme.
Men ofta hämtas inspiration från det förflutna, från en rik historia som glömts bort, förträngts eller osynliggjorts av historiens segrare. Ghodsee poängterar att det som gör det utopiska tänkandet intressant och verkligt radikalt är att det ofta, inte minst hos tänkare som Charles Fourier eller Charlotte Perkins Goodman, placerar vardagslivet i politikens centrum. Den mest grundläggande förutsättningen för jämlikhet och frihet är hur vardagslivet är organiserat. Frågan hur vi delar på resurser och utformar det samarbete som krävs för att bo, äta och ta hand om barn och andra, är helt avgörande för vilka möjligheter som ges till de som lever i samhället. Det är också i vår vardag som vår uppmärksamhet på vårt (alienerade) förhållande till naturen odlas. Revolutionen, menar Ghodsee, måste vara en transformation av vardagslivet och om vi uppmärksamt studerar den mängd sätt på vilka vardagslivet organiserats i historien kan vi hämta kraft och hitta inspiration att göra just det. I avsnittet ger Ghodsee, med utgångspunkt i antropologisk forskning, en rad intressanta samtida och historiska exempel.
Komintern
Säsong 7, avsnitt 16. Under gatstenen, en grävmaskin
Komintern är en fängslande och ofta rolig svensk podd som varvar avsnitt med intervjuer med personer från olika delar av vänstern med avsnitt som fokuserar på historiska skeenden eller på teoretiska texter. I detta avsnitt diskuterar de tillsammans med Per Henriksson, tidigare redaktionsmedlem i riff-raff en text som heter Forest and Factory – The Science and the Fiction of Communism. Texten, som i sig är mycket läsvärd, är publicerad på tidskriften Endnotes hemsida och författad av Phil A Kneel och Nick Chavez.
I avsnittet diskuteras bland annat hur de visioner om ett postkapitalistiskt samhälle som nu formuleras så ofta färgas av det samhälle de vill lämna, vilket ironiskt nog kan göra vänsterns utopier både andefattiga och orealistiska. En intressant fråga är vad det innebär att närma sig utopiskt tänkande på ett vetenskapligt sätt? Det är inte självklart att svaret på den frågan är att utopierna blir fantasilösa och torra. Tvärtom är kanske ett realistiskt sätt att tänka på framtiden att den sannolikt kommer att vara radikalt annorlunda än samtiden.
What´s Left of Philosophy
Avsnitt 87. The Politics of Climate Realism
I podden What´s Left of Philosphy diskuterar filosoferna och vännerna Lillian, Gil, William och Owen klassiska, moderna och samtida texter i politisk teori. I ett avsnitt från början av detta år gästas de av Ajay Singh Chaudary, författare till boken The Exhausted of the Earth: Politics in a Burning World. Chaudary är kritisk mot hur delar av klimatrörelsen och vänstern hänger upp sin framtidstro på hoppet om att människor en gång i framtiden ska förenas i ett gemensamt intresse att rädda världen för allas vår skull. Om något visar klimatförändringarna att vi inte sitter i samma båt. Förutom att den globala uppvärmningen drabbar olika delar av världen olika hårt så ägnar sig de han kallar högerns klimatrealister åt att kalkylera hur de själva och deras del av världen kan skyddas mot de katastrofer och den turbulens som hotar utan hänsyn till resten av världen.
Chaudary förespråkar en klimatrealism från vänster som istället för att blicka drömskt mot framtiden griper in i det han kallar ”det långa nuet”. Det gäller att noggrant kartlägga hur klimatförändringarna slår mot olika delar av världen och formulera lösningar på platsberoende problem som människor ställs inför. Men det gäller också att identifiera hur den globala kapitalismens ojämna exploatering av människor, djur och natur binder samman olika grupper i världen på sätt som öppnar för klassallianser mot kapitalet. Diskussionen i avsnittet är intressant, inte minst för att programledarna ifrågasätter vissa av Chaudarys antaganden om vad utopiska visioner har att erbjuda revolutionära rörelser.
Artikelförfattare:
Johan Örestig är doktor i sociologi och lektor vid Umeå universitet. Ingår i Röda Rummets redaktion.